Thursday, May 5, 2016

A Journey Begin in Norway, Oslo Part 1


16 April 2016
Bangun awal pagi, terus bukak internet and tanda dekat map Oslo. Takut meraban sesat nanti. The weather is so good. Sunny and not too cold like Leeds. Buat rasa tak sabar nak keluar and jalan-jalan around town. I left my hotel around 11 am, kira-kira nampak matahari betul-betul terik baru saya keluar. Sambil jalan-jalan tu cari lah masjid yang dikatakan dekat dengan hotel saya. Memang betul dekat, less than 5 minutes walk, nama masjid tersebut Central Jamaat Ahl-e-Sunnat, so sesiapa bg yang muslim sampai sini time jumaat, bolehla solat sini and merasa solat Jumaat di negara asing. Tengok keliling kawasan masjid ni baru perasan, it's a muslim community here, banyak kedai halal tapi tak singgah sebab tengok harga rasa nak menangis. Salad je £10, takpe lah, jamu mata je, hahaa. Teruskan perjalanan menggunakan google Map, bg sesiapa yang pakai Iphone disarankan download google maps sbb map yang dah tersedia ada dekat Iphone tak dapat indicate the public transport in Norway, but Google map boleh, siap bg detail of bus stop number and location and berapa stop before your final destinations.

 
Gambar ni di ambil around Vaterlandsparken and Oslo Spectrum, jumpa pun saat kebetulan, nampak sculpture tergantung seolah manusia diving in the ocean. Tak seindah ciptaanMu, tapi masih mengagumkan.
Setelah 20 minutes wandering around mencari pesisiran perlabuhan Oslo, tiba-tiba saya confuse sebab dalam perjalanan ikut google map ni, di depan saya ada 2 orang tentera menjaga satu pintu gerbang, tp saya tengok ramai je keluar masuk, tengok keliling memang dah jalan mati tak boleh kemana, perlahan saya jalan ke pintu gerbang, and the soldiers was just looking at me, probably mereka tahu kot saya confuse saya kat mana. So one of the soldier approach me and ask me where do I want to go, so sy explain nak pergi ke port, the soldier said boleh lalu masuk je dalam and I will find my way there, sy tanya, tempat apa ni, and the soldier said, it's a castle. Tak tahu pulak saya ada castle kat sini, teruja lah jugak lepas dapat tahu.

Nama castle ni Akershus Fortress, memang luas garden dia, banyak rumah-rumah kecil and also ada museum castle called Forsvarsmusset. Not much thing to do here, but scenery, Subhanallah, memang cantik.

Pemandang of Oslo port from castle area. Time sampai tempat ni, tengok ramai bersidai sebab cuaca memang sngt nice, warm.. feels like the home I wish I had. Lama sy duduk bermenungan dekat sini, probably adalah 1 jam lebih, lama tak merasa sun, and these views.. fascinating.. I'm just amazed and blessed.

No comments:

Post a Comment